HTML

khívától keletre

"Ejha!" - Frei Tamás

"Tyű!" - Vujity Tvrtko

"Aszta!" - Chrudinák Alajos

"Fúúúú!" - Kepes András

Szerinted hova menjünk legközelebb? Tippeket, trükköket, tanácsokat és gyakorlatilag bármi hasznos egyebet küldj nekünk a khivatolkeletreKUKACgmail.com cimre!

naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

linkblog

Érdekes adatok Malajziáról

2008.07.16. 04:56 |  imecs + bede

- Malajziában ketten naponta átlagban 82,2 dollárt költöttünk. Ez sok. Ha nem számítjuk, amit búvárkodásra költöttünk, akkor csak 64,5-öt, ami viszont egészen barátian kevés.
- Malajziában borzasztóan drága az alkohol. Közértben sincs félliteres sör három és fél amerikai dollár alatt. Az ország lakosságának többsége muszlim (sokan viszont nem), az állam azonban nem betiltja az alkoholt, hanem csak irtózatos adókkal sújtja.
- A maláj muszlim inkább iszik sört, mint disznót eszik. Disznóval szinte csak a kínai éttermek étlapján lehet találkozni, de ezek közül is sok hirdeti magát azzal, hogy náluk minden halal (az Iszlám előírásainaik megfelelő).
- A világ országai közül az egyik legfurcsább forma Malajziának jutott. Az ország nagyobbik része Borneó szigetének északi felére esik, a kisebbik pedig Délkelet-Ázsia legdélebbi csücskére.

- Malajzia lakosságának 24 százaléka kínai, 8 pedig indiai.
- Legalább egy magyar szó a maláj nyelvből származik. Az ámokfutás gyökere a maláj amok, ami azt az állapotot jelöli, amikor a hagyományos maláj falusi lét társadalmi kötöttségeibe beleőrülő ember ész nélkül törni és zúzni kezd.
- A Malajziában forgalmazott és nyilvános helyeken vetített nyugati filmeket mind cenzúrázzák, sokszor olyan sok jelenetet kivágva, hogy már a sztorit is nehéz követni. Szenvedélyes csókolózást bemutató jelenetek természetesen nem maradhatnak meg, amin viszont csak ütik a nőket, azok nyugodtan mehetnek.
- Malajziában nagyon sokan és nagyon jól beszélnek angolul. Megdöbbentő módon még a helyi kínaiak is.
- A távozásunk utáni hétvégén lépett fel Kuala Lumpurban a szupermenő, Glasgow-i Shitdisco együttes.
- Malajziában egyszerűen mindenhol van ingyenes wifi. Jó, az erdőben nem, de egészen lepukkant buszállomásokon és a legolcsóbb szállodákban is igen.
- Az ország általában olcsó és színvonalas, Kuala Lumpurban viszont tragikus a szálláshelyzet. Igazán olcsó szoba nincs, ami pedig még relatíve az, az valójában nem szoba, csak furnérlemezzel leválasztott, ablaktalan, apró cella. Viszont legalább légkondi mindenhol van.
- Ahhoz képest, hogy az igazi délkelet-ázsiai metropoliszokhoz képest másfél millió lakosával csak törpe, Kuala Lumpur közlekedése egészen tragikus. Többször érkeztünk busszal, és a központi pályaudvar felé minden alkalommal irtózatos, alig mozduló dugóba keveredtünk.
- A malajziai kínaiak gyakran esznek indiai étteremben, viszont egyetlen malajziai indiait sem láttunk kínai étteremben enni.
- Malajziában majdnem az összes busz elképesztően kényelmes, simán verik még a thai színvonalat is. A VIP és a Super-VIP kategóriákban akkora ülés jár, mint bármelyik légitársaság business class-án, és valószínűleg a világklasszis maláj kosárlabda-válogatott tagjainak lába is kényelmesen, kinyújtva elférne.
- Malajziában egyetlen egyszer utaztunk kényelmetlen buszon, amikor egy indiai cég járművére szálltunk. Itt minden szűk volt és mocskos, az ülések a szétesés határán álltak, a sofőr pedig irtózatos kappanhangon üvöltött órákon át a mobiljába. Az indiai buszcégeket arról lehet felismerni, hogy már a jegyet is egy száris nő árulja az állomáson. Válasszuk inkább azokat, amelyeken kínai nyelven is van felirat az angol mellett, ezeknél nem lehet gond.

- A kulturális keveredésnek köszönhetően a maláj városok utcáin a női divat elképesztő spektruma vonul fel, a fejkendős malájoktól a száris indiaiakon át a miniszoknyás kínaiakig.
- Malajziában a pénz főleg a kínaiak kezében koncentrálódik, az indiaiak már kevésbé szerencsések. Míg a kínai bevándorlók maguktól érkeztek és szenvedtek át magukat több generáción keresztül a klasszikus bevándorlólét lépcsőfokain, addig az indiaikat az angolok szinte egy az egyben átemelték Indiából. Külön falvakat és iskolákat létesítettek nekik, ahol szinte izolációban nőtt fel több korosztálynyi ember. Az angolok távozásával ugyan integrálódni tudtak, de alulreprezentáltak a politikai- és érdekszervezetekben, többségük pedig szegény. Az indiai középosztály többnyire árusokból és vendéglősökből áll.
- Malajziában a kínaik foggal körömmel védik a saját, kínai iskolarendszerüket, amit a hatvanas évek próbálkozásainak ellenére sem sikerült elvenni tőlük.
- A kínaiak egymás közt kínaiul beszélnek.
- Malajzia nagyvárosaiban egész sok a csöves. Egyikük sem kínai.
- Malajziában nagy reményeket fűznek a Közel-Keletről érkező turizmushoz. Egy bahreini család nyilván sokkal többet költ, mint tíz svéd, Malajziában pedig tízszer annyi alkohol és zenés-táncos szórakozóhely van, mint Bahreinben, úgyhogy mindkét fél jól jár.
- Az internetet Malajziában – vagy legalábbis sok maláj internetkávézóban – cenzúrázzák. A Vogue honlapja például nem jön be, és a hibaüzenet az „intimate apparel“ kifejezésre hivatkozik valamit.
- Malajzia nem-muszlim lakosaira egészen más törvények vonatkoznak, mint a muszlimokra.
- Malajziának van saját autóipara, amely a szocialista szörnyszülöttek eltűnése óta a világ talán legrosszabb autóit gyártja. Nekünk a Perodua cég Kancil fantázianevű gépjárművéhez volt szerencsénk, amelynek 660 köbcentis motorja közepes hegyekre már csak egyesben engedett fel. Az autó minden egyes darabjáról lerítt, hogy csak és kizárólag a költséghatékonyság volt a szempont, a légkondin, valamint azon a tényen kívül, hogy lehetett vele haladni, nem volt benne semmi jó sem.
- Sabah és Sarawak, Maláj-Borneó két tartománya leginkább azért lett Malajzia része, hogy kompenzálja az ország születésekor még Malajziához tartozó Szingapúrból érkező erős kínai befolyást, amitől a maláj bennszülöttek rettegtek. És rettegnek a mai napig is, pedig Szingapúr azóta különvált.
- Nem csak az ország kontinentális része, hanem a Borneóra eső tartományok is rendkívül fejlettek, legalábbis ázsiai mércével mérve. Észak-Borneó legnagyobb városában, Kota Kinabaluban például olyan kisbusz a tömegközlekedés a központ és a buszpályaudvar közt, amely Koppenhágában is megállná a helyét.

- Az átlagos malajziai városok határában a méltán népszerű ausztriai Parndorfra megszólalásig hasonlító boltsorok egész tömegével lehet találkozni.
- A maláj államfői poszt rotálódik az ország egyes tartományaiban ma is (papíron) uralkodó kilenc szultán közt.
- Maláj-Borneón meglepően sok a keresztény. Szinte minden településen van templom, esetenként több is, a katolikustól a mindenféle kisegyházakig.
- Annak ellenére, hogy majdnem egy hónapot töltöttünk az országban, fogalmunk sincs, milyen is Malajzia. Valószínűleg azért, mert nincs is olyan, hogy „Malajzia“. A területi és etnikai megosztottságnak köszönhetően egységes nemzeti identitás nem nagyon tud kialakulni, és bár a viruló gazdaság most éppen elsimítja a konfliktusokat, ez nem mindig volt így, és nem is marad így örökké. Ha mi kínai boltosok lennénk Penangban, mindig kéznél tartanánk a hozzávalókat a kirakatok gyors bedeszkázásához. Bár a kínai penangi boltosoknak valószínűleg maguktól is van ennyi eszük.

komment

Címkék: malajzia úton érdekes adatok

süti beállítások módosítása